user_mobilelogo

Is een webshop altijd noodzakelijk?

Nee, een webshop is niet áltijd noodzakelijk. Denk aan ideële instellingen en zorgcentra. Ook bedrijven die geen producten maar diensten aanbieden, kiezen vaak voor een online presentatie zonder webshop
Opgemerkt wordt dat ook hier een kentering plaats vindt: steeds meer diensten worden online besteld.

Deze website is een voorbeeld van een informatieve site, dus zonder webshop. Overigens, het is bijzonder te noemen dat in Nederland nog lang niet alle bedrijven een eigen website hebben. Het CBS vermeldt dat slechts 1 op de 3 ondernemers een website heeft, terwijl de bedrijven die een webwinkel hebben vaak een enorme online verkoopgroei meemaken. (Bron: CBS/RTL7.
Lees verder onder afbeelding.

Zoekgigant Google stelt hele specifieke eisen aan de websites om op een goede wijze gevonden te kunnen worden.

Ik vind het fascinerend te zien dat relatief kleine websites met een bescheiden budget zich kunnen onderscheiden van de grote mega-sites. Dat kan door het slim aan te pakken.

Lees hieronder 10 van de meest belangrijke tips om een website goed te laten functioneren.

EEN PROFESSIONEEL TOONENDE WEBSITE

Onderzoek heeft aangetoond dat een bezoeker slechts binnen enkele seconden een oordeel over je site heeft en daarmee over jou en je bedrijf.
Zorg er daarom voor dat de uitstraling van je site klopt met de uitstraling die je als bedrijf nastreeft. Laat een site bouwen die flexibel van opzet is, waardoor latere aanpassingen nog steeds die professionele uitstraling tonen.

EEN SITE DIE WERKT OP ALLE (MOBIELE) APPARATEN

Het gebruik van een tablet of smartphone heeft een grote vlucht genomen. Waarschijnlijk is het merendeel van je sitebezoekers via een tablet of smartphone op je website gekomen. Zorg er daarom voor dat je site meeschaalt naar het schermformaat. Dat het ‘responsive’ is.
Dat wil zeggen dat je tekst, afbeeldingen en het menu ook op elk apparaat zichtbaar is en functioneert. Bouwt een webbouwer je site, geef dan in je programma van eisen aan, dat je site responsive moet zijn. Google vindt dit een dusdanig belangrijk onderdeel dat je hiermee hoger scoort in de zoekresultaten dan sites die niet-meeschalen.

“WHAT’S IN FOR ME?”

Dat is de eerste vraag die een bezoeker van je site zich stelt: wat kan ik hier halen of kopen?
Hij kwam waarschijnlijk via een linkje op een pagina, leest wat daar staat en wil vervolgens weten waar hij eigenlijk is beland. Maak dus duidelijk wat je in de aanbiedt. Dat kan informatie en advies zijn, maar natuurlijk ook specifieke producten of diensten. Je kunt dit op veel manieren doen.
Ga er vanuit dat een bezoeker door Google zomaar midden in een site kan starten en niet de ‘welkom-pagina’ heeft gezien.

VINDBAARHEID IN ZOEKMACHINES

Als je site niet zichtbaar is in Google of Bing, is het bereik erg beperkt. Zorg dus dat je site optimaal presteert en dat zoekmachines snappen waar je site over gaat. Dat doe je voornamelijk met goede content die op een duidelijke en logische manier geordend is, met inkomende links van andere relevante websites maar vooral met teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
Meta-tags en meta-headers dragen wel bij aan betere vindbaarheid, maar vormen een topje van de ijsberg die de naam SEO kreeg. Search Engine Optimalisation, Zoekmachine-optimalisatie.

SNELHEID TELT

Als je site niet zichtbaar is in Google of Bing, is het bereik erg beperkt. Zorg dus dat je site optimaal presteert en dat zoekmachines snappen waar je site over gaat. Dat doe je voornamelijk met goede content die op een duidelijke en logische manier geordend is, met inkomende links van andere relevante websites maar vooral met teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Meta-tags en meta-headers dragen wel bij aan betere vindbaarheid, maar vormen een topje van de ijsberg die de naam SEO kreeg. Search Engine Optimalisation, Zoekmachine-optimalisatie.

EEN HELDERE NAVIGATIE

De navigatie van je site laat bezoekers zien wat er verder nog op je site te vinden is.
Een logische en duidelijke structuur te maken voor alle content die je op je site aanbiedt is belangrijk. Bovendien moet de vindbaarheid op bezoekers-niveau zijn gerubriceerd. Maak hoofdcategorieën en eventueel subcategorieën. Dat geeft niet alleen je bezoeker maar ook Google houvast bij het bepalen van de onderwerpen van de site.
Ga niet te diep in sub-subcategorieën en geef de bezoeker overal een mogelijkheid direct terug te keren naar het hoofdmenu.

GEEF BEZOEKERS AANVULLENDE INFORMATIE

Veel bezoekers komen met een concrete vraag of gedachte binnen op je site. Bijvoorbeeld via Google of via een linkje op een andere site of op social media. Die eerste pagina waar ze arriveren, moet dan natuurlijk goed zijn. Het punt is dat je niet weet welke pagina dat is, tenzij je actie-pagina’s hebt (landingspagina’s).
De inhoud is daar kort, helder en overzichtelijk. Via een ‘lees meer’ functie biedt je de bezoeker aanvullende informatie. Hoe langer je een bezoeker weet te binden, hoe langer deze jou positief zal onthouden. Bovendien is het gedoseerd aanbieden van tekst prettiger dan in één keer een hele bak informatie te lezen.
Tot slot: Google hecht er waarde aan als bezoekers langer op de site blijven en daar meerdere pagina’s bekijken. Dit levert een betere Google-waardering.

CONTACTGEGEVENS

Vanwege klantvertrouwen (trust) is het goed om een compleet profiel van uw bedrijf en/of uzelf te presenteren op uw contactpagina, hoe uitgebreider hoe beter zou ik zeggen, zorg dat de gegevens waarop uw domein is geregistreerd hetzelfde zijn als dit profiel. Is de site van een éénmanszaak of specifiek team? Toon de gezichten achter het merk! Vertel over wat je doet  en waarom het zo leuk is. Hiermee trek je de site uit de anonimiteit. In het verlengde hiervan biedt je een link naar een FAQ-pagina, met de meest gestelde vragen antwoorden en een link naar het contactformulier.

ZORG VOOR VEILIGE INFORMATIEVERZENDING

Steeds meer formulieren op website vragen de bezoeker om (vertrouwelijke) gegevens in te vullen. Zowel voor informatie en voor (financiële) transacties. Wanneer de bezoeker ziet dat in de navigtiebalk HTTPS:// staat plus een groen gekleurd hangslot, is de site beschermd tegen ongewenste meekijkers.
HTTPS - voorbeeld
Google hecht hier bijzondere waarde aan en geeft een 'veilige' site bonuspunten in de zoekresultaten.

EEN STORINGSVRIJE WEBSITE

Websites zijn gevoelig voor hackers, maar ook andere storingen kunnen je website slopen. Zorg daarom voor back-ups. Een goede webbouwer zal elke nacht (of vaker) een back-up maken, zodat de site na een probleem snel te herstellen is naar een storingsvrije versie van de dag ervoor.
Overigens is een back-up ook nuttig bij uitvoering van groot-onderhoud, maar ook wanneer een redacteur per ongeluk de verkeerde pagina’s heeft gewist of overschreven.

Laat Arie den Draak jouw website vrijblijvend controleren en vraag hem om een advies.

Wat doet Webmaster Arie den Draak voor jouw website?

Webmaster Arie den Draak helpt met:

Arie den Draak Digitale Dienstverlening Beheer van content
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Contentmigraties
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Content voorstellen
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Redigeren teksten
Arie den Draak Digitale Dienstverlening SEO en meta teksten
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Meedenken communicatietechnieken
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Meedenken in softwarematige verbeteringen
Arie den Draak Digitale Dienstverlening Social media beheer

Meer informatie? Klik hier.

Andere disciplines:

Mijn inzet heeft meerdere malen forse kostenreductie opgeleverd voor langere termijn!

~ Arie den Draak